Fox single reis, Nepal 3e week

14 februari 2020 - Kathmandu, Nepal

Maandag, 3 februari 2020
We rijden in ongeveer 6 uur (140 km, betere wegen) naar Pokhara, gelegen aan het Phewameer en bekend om zijn begin- en eindpunt van vele trekkingen. Bij helder weer kun je de besneeuwde toppen van het Annapurna massief zien, dat was een machtig mooi gezicht. Boottochtje gemaakt over het meer, gelukkig geen krokodillen hier.  ’s Avonds nog even met z’n allen het dorp ingewandeld, is hier toeristisch op het gebied van bergwandelingen, ontzettend veel The North Face  Outdoor kledingwinkels. Je zag hier ook alleen maar toeristen met rugzakken, wandelstokken enz.,

Dinsdag, 4 februari 2020
Vandaag een vrije dag, maar er wordt ook een dagwandeling aangeboden. Iedereen van de groep heeft gekozen voor deze wandeling, behalve ik. Ik had begrepen dat het veel gravelwegen waren en bijna alles bergaf (eerst met de bus naar hoge gedeelte gebracht en dan naar beneden lopen). Ik dacht er goed aan te doen om een dagje vrij te nemen en niet mee te gaan. Hier heb ik absoluut geen spijt van gekregen. Volgens de groep viel de wandeling tegen. Sommigen omdat ze erg moe waren van deze wandeling en anderen omdat de groep meer aan het “slenteren” was dan echt aan het wandelen, dit omdat anders een paar mensen de groep niet konden bijbenen. Inderdaad veel over gravelwegen, waar dus ook scootertjes en af en toe een auto komt. Blij dat ik niet ben meegegaan…..

Ik heb uitgeslapen tot 09.30 uur, lekker in mijn uppie ontbijten en daarna ben ik het dorp ingelopen. Eerst 2 geocaches gezocht en gevonden in het dorp. Daarna heb ik aan taxichauffeurs mijn Nepalese (Google-translate) vertaling laten zien van de tekst dat ik op zoek ben naar Nepalese auto kentekens. Meeste chauffeurs spraken geen Engels en ik zag aan hun gezicht dat ze het niet wisten, dus daar ging ik niet met mee. Maar 1 chauffeur zei dat hij me misschien kon helpen en ging telefoneren en gaf daarna aan dat hij wel een paar plekken wist. Kortom ik ben bijna 2 uur met deze vriendelijke man op stap geweest in zijn taxi en heb uiteindelijk 2 auto kentekenplaten en 3 bromfiets kentekenplaten gescoord. De chauffeur vertelde mij dat hij ze zou kopen want als ik ze zou kopen zou de prijs verdubbelen of zelfs nog meer. Kreeg ze dus voor een prikkie en ook de 2 uur taxirit was een prijslachertje. Goede middag gehad. Zeker het “alleen” zijn beviel me goed, dat mis ik steeds vaker naarmate de singlereis langer duurt….. Daarna nog even relaxed in de hoteltuin met mijn e-boek en ik was helemaal opgeknapt, fris en vrolijk toen de groep bezweet en uitgeput terugkwam 😊 Uiteraard vroegen ze wat ik die middag gedaan had en na mijn verhaal van 2 uur met een vreemde taxichauffeur op pad, verklaarden de meesten me voor gek 😊 en onvoorzichtig. Laat ze maar denken wat ze willen, ik had een erg fijne middag !!

Woensdag, 5 februari 2020
Op weg naar de hoofdstad van Nepal, Kathmandu. Onderweg stoppen we bij de Apentempel ofwel de Swayambhunath. Inderdaad meer apen dan mensen hier en superbrutaal. Mooi tempelcomplex met een reusachtige stupa in het midden. Einde van de dag komen we in Kathmandu aan en hotel is op loopafstand van een beroemde winkeltjeswijk, de Thamel. Na check-in gaan we met de reisleidster naar deze Thamelwijk, waarbij ze ons laat zien hoe we daar lopend kunnen komen, gelukkig erg recht-toe-recht-aan, je kunt het bijna niet missen. Na diner ben ik dan ook nog even die kant op gelopen om een 1e indruk van deze machtige wereldstad te kunnen opdoen. Mensen zijn hier (net als overal in Nepal) zo anders dan in India, totaal niet opdringerig. Je kunt rustig ergens staan kijken zonder dat er iemand gelijk op je af komt om je wat te verkopen, en zonder bedelaars.

Donderdag, 6 februari 2020
Met de bus naar het bedevaartsoord Pashupathinath met de gouden Shiva tempel. De belangrijkste en meest heilige Hindu tempel van Nepal. Daarna naar Bodnath, dat is een van de grootste stupa’s ter wereld. Hier wordt het ook wel “klein Tibet” genoemd vanwege de grote hoeveelheid Tibetaanse vluchtelingen (voornamelijk priesters). Ik heb hier een half uurtje op een bankje naar de mensen zitten kijken. Het ritueel luidt dat men kloksgewijs om de stupa heenloopt en daarbij met de rechterhand aan de gebedsrollen draait. Veel foto’s van de mensen hier gemaakt. Heel veel lopen met een mondkapje voor, monikken, oude besjes, toeristen, bijna iedereen….

Vrijdag 7 februari 2020
We starten bij het Unesco stadje Bhaktapur, met pottenbakkers, tempels, eeuwenoude paleizen enz. We bezoeken een Thangka en Mandala Painting atelier,  waar we uitleg krijgen over het maken van Mandala’s. Twee leden van de groep hebben hier een (dure) Mandala gekocht.

Dan als laatste een bezoek aan Patan, de oudste stad van Nepal en tevens een van de drie koningssteden, het wordt ook wel “de stad der schoonheid” genoemd. Heel veel paleizen en pleinen vol met tempels groot en klein en heel veel vriendelijke Nepalese bevolking. Hier was ik in staat om op 100 meter afstand van een belangrijke tempel een geocache te vinden, de groep snapte er niks van….. maar ik was trots op mezelf ! Er zijn niet zoveel geocaches in Nepal, dus was blij er hier nog een te kunnen scoren.

’s Avonds bij het afscheidsdiner nog even nagepraat over de 3 weken reis en dan voor de laatste keer naar bed en rugzak reisklaar inpakken.

Ik heb genoten van deze reis en kwam op plekken waar ik zonder de groep nooit gekomen zou zijn, de luxe van elke dag een goede hotelkamer met warm water en ontbijt en de luxe van elke dag (wel zelf betalen) uitgebreid lunchen en dineren, vriendelijkheid van de meesten van de groep, dat was allemaal erg positief, heb er ook geen spijt van. Maar zal toch niet snel weer zo’n groepsreis boeken. Heb heel vaak gedacht dat ik ergens langer wilde blijven en nog vaker gedacht dat ik door wilde lopen en niet bij elke souvenierswinkel een kwartier staan wachten. Het delen van de hotelkamers met steeds dezelfde persoon viel me stukken zwaarder dan het slapen in slaapzalen met 10 of soms nog meer vreemde mensen, soms gemengd, soms alleen vrouwen. Misschien omdat Kelly en ik twee heel verschillende personen waren, we hadden totaal geen enkele klik, nergens in…. Morgenavond slaap ik in een gemengde slaapzaal met 12 bedden in Bangkok, lijkt me heerlijk !

Zaterdag 8 februari 2020
Na het laatste ontbijt vertrekken we om 09.00 voor de laatste keer voor een heel korte rit naar het vliegveld van Kathmandu. Daar neem ik afscheid van de groep, zij vliegen vandaag naar Nederland met een tussenstop van een uur in Istanboel. Gisteravond bij het afscheidsdiner er al over gehad dat dit erg krap is en dat het al eens gebeurd was met een Fox reis dat men de aansluiting miste en dus een overnachting in Istanboel kreeg. Ik blijf bij de groep tot ze naar de douane gaan, want ik vlieg pas 3 uur daarna. Dus zag bij het inchecken van de reisleidster dat er wat gedoe was aan de incheckbalie. Bleek dat hun vlucht vertraagd was, ze zouden later vertrekken en dus zeer zeker hun aansluiting in Istanboel niet halen. Iedereen in paniek en gelijk thuisfront waarschuwen. Bovendien was er de storm in Nederland met de vraag of er op zondag wel vliegtuigen konden landen op Schiphol. Reisleidster heeft het keurig opgelost, was blij dat ze het nu al wist, kon ze al maatregelen nemen. Men zou nu op zondagmorgen zeer vroeg van Istanboel naar Schiphol vliegen en daar aankomen voordat de storm daar op zijn hoogst zou zijn. Hotel in Istanboel,  vlakbij airport was geregeld en transfers ook. Groep kalmeerde een beetje en er werden al plannen  gemaakt om dan ’s middags en ’s avonds met een taxi naar Istanboel te gaan om de stad te gaan bekijken. Leuk extraatje 😊

Na verlaten van de groep heb ik nog bijna 3 uur moeten wachten voordat mijn vliegtuig opsteeg, overigens wel keurig op tijd. Bijna 5 uur vliegen naar Bangkok, daar een stop van ongeveer 24 uur. Ik heb in Bangkok wel mijn bagage moeten ophalen en deze in een kluisje geparkeerd, daarna geld wisselen, telefoon-sim-kaartje kopen en visum regelen en dan 5 minuten (zonder zware rugzak) lopen naar goedkoop maar erg schoon hostel. Heerlijk gedouched, wat gepingeld op internet en dan geslapen tot bijna 11 uur zondagmorgen, oei, dat was lang geleden dat ik zo lang kon slapen.

Zondag 10 februari 2020.
Vandaag vliegen van Bangkok naar Phuket probleemloos en ook daar had ik een hostel vlakbij vliegveld. Wel zware rugzak op mijn rug nu, maar was goed te doen, wel warm….. Prima hostel, had een bed in slaapzaal voor 6 vrouwen en we hadden een eigen badkamer. Erg royaal bemeten alles en erg schoon. Heerlijke douches, grote badhanddoeken, ik ben weer helemaal opgeknapt 😊 Niet meer rekening houden met Kelly, die uren in de badkamer kan staan om zich op te maken (terwijl er in de slaapkamer ook altijd een spiegel was). Hier moesten we de badkamer (1 douche, 2 toiletten) delen met 6, maar dat ging probleemloos. ’s Avonds in het restaurantje naast het Hostel wat vegetarisch gegeten, was lekker en spotgoedkoop. Gekeken hoe ik de volgende dag gemakkelijk bij de zwerfdierenopvang kon komen, niet dus, was 8 km afstand, dus niks lopen in die hitte maar een taxi bestellen. Als je er als vrijwilliger werkt kun je ’s morgens en ’s avonds gebruik maken van een pendeldienst, maar als bezoeker moet je je eigen vervoer regelen. Heerlijk bed, goed geslapen.

1. DEPOORTER Paul:
    14 februari 2020
    Intussen hier 14 februari en Valentijn dag! Zal je ginder ook Valentijn vieren? Hier nog 4 dagen in Gran Canaria en dan terug naar het kille Belgie, nog steeds zonder regering! Ik volg je reisblog op de voet.
    Vele groetjes en wens je verder een aangename reis.
    Hop
  2. Jo:
    15 februari 2020
    Ik reageer kort , vooral de beperkingen wat een groep kan opleggen , kan ik goed aanvoelen , maar je noemt ook de positieve dingen !
    Er is net politie binnen gekomen ivm de inbraak , voor verder onderzoek
    geniet verder