India, Delhi en Mumbai, week 53 en 01

5 januari 2020 - Mumbai (Bombay), India

Maandag, 30 december 2019
Vandaag nog eens naar de steegjes gegaan waar ik paar dagen geleden de nummerplaat gekocht had, maar kon de juiste plek natuurlijk niet meer vinden. Er was niet zoveel volk als vorige keer en veel winkels waren dicht. Bij onderzoek op internet bleek dat maandag de dag is dat veel dicht is, winkels maar ook diensten werken veelal niet op maandag. Dus maar gestopt met zoeken en weer eens naar het Centraal treinstation gegaan. Heb daar van 15.00 tot 18.00 uur in de wachtkamer van het officiele Tourist Office moeten wachten tot ik aan de beurt was. Gelukkig met een volgnummertje op een gemakkelijke stoel en niet staande in de rij. Er waren minstens 10 loketten, maar er was maar een loket open. Misschien omdat het maandag is? Er waren niet zoveel mensen voor me, maar elke klant had minstens 10 tot 15 minuten nodig om zijn treinkaartje te krijgen. Ik dacht bij mezelf, ik blijf hier wachten tot ik een ons weeg, ik ga nu niet meer weg voordat ik een treinkaartje in mijn handen heb. En jawel het is gelukt. Er hingen overal borden dat je met een creditcard kon betalen, maar toen ik eindelijk aan de beurt was bleek dat absoluut niet te kunnen volgens die beambte en ik had maar net genoeg cash bij me. Die beambte kreeg wrs medelijden met me, want opeens kon ik wel met creditcard betalen. Sja..... Geboekt voor donderdag 2-1-2020. Vertrek half vijf 's middags, aankomst half negen volgende morgen, uiteraard met een bed erbij (en een maaltijd). Ben benieuwd.....

Dinsdag 31 december 2019
Niet veel gedaan, 's avonds om 00.00 uur verwachtte ik wel wat vuurwerk, maar totaal niks..... bij de bar van de buren was de muziek wel 10 tellen uit en toen telden ze af naar Nieuwjaar, er werd Happy New Year geschreeuwd en de volgende minuut was er weer dezelfde Indiaase muziek, alsof het een gewone dag was. Dus klokslag 00.45 houdt de muziek op en was het rustig.

Woensdag,  01 januari 2020
Op Nieuwjaarsdag navraag gedaan bij de receptie of ze hier niet aan Oud en Nieuw doen en bleek dat ze dit op 1-1 vieren. Er werd gewaarschuwd dat het ontzettend druk in de stad kon zijn en dat een aantal metrostations in de buurt van het centrale Delhi plein en van nog een paar beroemde plekken, zouden worden afgesloten om op die manier te proberen de stroom Nieuwjaarvierders te verminderen. Dat centrumplein is 2 metrostations bij mijn hostel vandaan, dus als ik erop uit zou trekken had ik kans niet meer met de metro thuis te kunnen komen. Taxies en tuktuk rijden dan niet, het wordt gewoon een grote mierenhoop van mensen, aldus de man van de receptie. Bovendien kans dat er van die gelegenheid gebruik gemaakt zou worden om betogingen/demonstraties te houden voor die nieuwe immigrantenwet, met allerlei mogelijke complicaties. Ik dacht er wijs aan te doen een dagje thuis te blijven.....

Donderdag, 2 januari 2020
Slecht geslapen vannacht, dat komt niet goed uit, want ik moest vandaag vroeg op. Ik heb geen zin om met die grote rugzak weg te gaan, dus het plan was de rugzak hier in het hostel achter te laten in mijn betaalde locker-bij-bed achter-gordijntje en met alleen de kleine rugzak weg te gaan. Tot ik zag dat het nu in Mumbai tussen de 25-30 graden is en ik dus wat andere kleding nodig heb om daar te dragen. Daarom vanmorgen vroeg naar de dichtstbijzijnde bazaar (steegjes met verkoop vanaf kleedjes op de grond) gegaan en daar een mini trolley gekocht voor 400 roepies. Er was geen trein meer beschikbaar op de dag dat ik vanuit het zuiden terug naar Delhi wil met de trein, alleen hele dure 1e klas tickets, dus ik heb besloten met het vliegtuig terug te gaan. Bij 123GoAsia zijn de prijzen vergelijkbaar met die van Ryanair, dus dat deed geen pijn in mijn portemonnee.

Het is bijna 1400 km Van Delhi naar Mumbai, treinduur van 16.15 tot 08.15 uur volgende dag. Dan met de trein van Mumbai naar Aurangabad, ongeveer 365 km, duur treinrit ongeveer 6 uur. Er gaan geen treinen rechtstreeks van Aurangabad naar Delhi, ik zou met de trein zelfde terugreis moeten maken, dus 6 + 16 uur..... daarom ga ik terug met het vliegtuig, nog geen 2 uur. En dan is het handig dat ik een koffertje als ruimbagage kan ingeven, dan kan ik ook shampoo meenemen en wat meer spullen. Dat zou met alleen rugzakje als handbagage niet lukken. Die goedkope trolley laat ik dan in Delhi achter als ik verder ga trekken.

Om 13.00 uur op het station, potverdrie... kan wederom mijn weg niet vinden. Moet mijn treinticket nog laten valideren of zoiets, op dezelfde plek waar ik het gekocht heb. Geen paniek, ik heb nog uren de tijd om te zoeken..... uiteindelijk bijna half drie met gevalideerd ticket op het juiste perron. Pff, denk dat ik vandaag wel 5 km heb gelopen, alleen heen en weer bij dit inmens grote treinstation, ook trappen op en af, ik heb mijn rust in de trein echt wel verdiend.

Op perron nog liter water gekocht en flesje cola en zakje chips en pakje biscuitjes. De cola is voor als het in de trein aangeboden eten verkeerd gaat vallen. Ik denk maar zo, als cola de roest ergens vanaf kan krijgen, is het ook goed genoeg om de verkeerde darmbacteriën te doden. Ik krijg dus eten en drinken in de trein, is bij de prijs inbegrepen en ben van plan dat allemaal te proberen. Moet mijn maag/darmen toch beetje voorbereiden, als ik straks met de singelreis meega zal ik ook mee moeten eten.

Trein kwam al om hallf vier, dus mijn plekje gezocht en daarna nog uurtje wachten op vertrek. Is 4-persoons coupe, met 2x twee bedden boven elkaar, dus voldoende zitruimte, 2 personen delen een zitruimte van minstens 2,5 meter. Er liggen erg fris uitziende kussens en dekbedjes, er ligt vloerbedekking, er zijn stopcontacten en USB-plug-ins, elk bed heeft een leeslampje, luxe !!!!

Ik dacht eerst nog de coupe voor mezelf te hebben, maar vlak voor vertrek is er een echtpaar met volwassen dochter binnen gekomen. Vriendelijke mensen, spreken alledrie goed Engels. Mijn volgende treinreis heb ik een klasse goedkoper geboekt, ik ben benieuwd naar het verschil.

Nog maar net het station uit en er wordt gebracht:
1 literfles verzegeld water met een ingepakt kartonnen bekertje
1 klein pakje vruchtensap, tomaten, appel of druiven
1 tablet met daarop 2 pakjes handenwas doekjes, een paar servetten, een zakje ameldelnootjes, een verpakt cupcakeje, een pakje ketchup en een warm hapje, ook netjes verpakt. Vegetarisch rommeltje in bladerdeeg, warm en lekker.
Alles opgegeten behalve de amandelnootjes.

Daarna kwam iemand lege kop en schotels brengen met de vraag of we koffie of thee wilden. Ik thee, dat is in India niet lekker want er zit altijd standaard melk in, maar koffie is helemaal niet te drinken op Indiase wijze, dus toch maar thee (met melk, bleh...). Maar ik had me voorgenomen alles te proberen, dus toch maar opgedronken. Ik hoop wel dat het toilet niet te ver. Is, want tot nu toe heb ik veel drinken aangeboden gekregen en tijdens het wachten op het perron heb ik ook al minimaal halve liter water gedronken.

Bij ophalen dienbladen enz. wordt er gevraagd naar de wensen voor het avondeten. Keuze tussen wel/niet vegetarisch, ik kies voor vegetarisch.

Ik had me niet gerealiseerd dat het rond 17.00 uur al donker begint te worden, zal dus niet veel van het landschap zien, inmiddels pikkedonker buiten..... en morgen al iets na 8 uur aankomst, dus niet veel landschap. Mijn volgende trein is van 11 uur savonds tot 4 uur 's morgens dus daar zie ik echt niks. Wilde slaaptreinen uitproberen, dat is dus wel gelukt, maar niet gedacht aan de donkerte.

Rond half negen wordt het diner uitgeserveerd. Eerst worden er weer tafeltjes tussen ons in gezet, dan komt de soep, keuze uit bouillon en tomatensoep. Was erg lekker. Half uurtje daarna het hoofdgerecht, ik kreeg een groentemix, lekker zacht, ik bedoel niet pittig. Daarnaast een veel te grote lepel soja blokjes in hete curriesaus, een flinke portie witte rijst (niet op de foto) en een pannenkoekbroodje/roti, er was tevens een aparte saus erbij, leek me ook pittig, dus die heb ik maar niet aangeraakt. De rijst en de groentemix met de pannenkoekjes gingen er goed in. Men kwam regelmatig vragen of we nog iets wilden van een van die dingen, ik heb zowaar nog een portie groenten en 2 pannenkoekjesbrood gevraagd. Op het tablet stond ook een klein bekertje kwark, dus ik dacht dat is het dessert. Mis, want nadat alles was opgeruimd kwamen ze nog met (verpakt) ijs aan :).

Nadat het ijs maakte de familie zich gereed voor te gaan slapen, pas half 10, maar ik heb me maar aangepast. Had benedenbed gereserveerd, leek me handig voor het geval ik vaak een ren naar het toilet zou moeten maken. Maar dat was niet nodig, voelde me prima en heb heerlijk geslapen. Af en toe stopte de trein en werd er iets aan- of afgekoppeld en dat gaf een schok in de treinstellen. Daarna slaap ik onmiddellijk weer in.

Vrijdag, 3 januari 2020
Om half zeven 's morgens wordt er op de (afgesloten) deur geklopt en krijgen we thee met een paar biscuitjes. Ik dacht nog wat een mager ontbijt vergeleken bij het diner van gisteren. Maar half uurtje later kwam pas het echte ontbijt. Warme melk met een pakje cornflakes, verpakte boterhammen, boter, jam, banaan en een omelet. Heerlijk, al was die omelet wel erg gepeperd.

Daarna naar de “badkamer” voor een klets water over mijn gezicht en tanden poetsen. Bij het lakenpakket was per persoon ook een kleine handdoek geleverd. Toen ik mijn gezicht wilde drogen merkte ik dat bloed in de wasbak drupte...... bleek mijn onderlip te bloeden..... geen idee waarom, ik had mijn tanden nog niet eens gepoetst. In de kleine badkamer eerst geprobeerd het zelf te stoppen, maar het bleef bloeden, ongelooflijk veel bloed. Dus met de handdoek er tegenaan maar terug naar de coupe en die familie heeft me goed opgevangen. Met name die man was heel resoluut in handelen. Er werden watten gevraagd en ik heb ruim 10 minuten met een prop watten tegen mijn lip gezeten. Het bleef bloeden. Toen die prop doorweekt was kreeg ik een nieuwe prop voor erbovenop, maar mocht de doorweekte prop niet weghalen. Die man had op zijn horloge gekeken en gaf aan dat er ruim 10 minuten om waren en dat ik voorzichtig de proppen kon weghalen. Pfff.... bloeden was gestopt.

Inmiddels was het half uurtje voor aankomsttijd en ik was echt super opgelucht dat het niet meer bloedde. Kreeg de raad om voorzichtig te zijn, want er zit nu natuurlijk een flinterdun velletje over het wondje. Kreeg ook het restant watten mee, hoop niet dat ik die nog nodig zal hebben. En vraag me af hoe ik aan dat wondje kwam. Gewoon water in mijn gezicht en dan met een zachte handdoek er tegenaan..... en hoppa bloeden als een rund.....

Op station in Mumbai volledigheidshalve een uurtje in de hal gebivakkeerd, daar waren gemakkelijke stoelen en het was er lekker rustig. Ik wilde niet het risico lopen om op straat weer een bloedlip te krijgen en dacht het beter even af te wachten. Na een uurtje relaxen leek alles onder controle en ok, dus taxi genomen naar mijn hostel. Inmiddels ochtendspits in de stad, dus duurde lang. Hostel is prima, erg groot maar met veel goede voorzieningen. Sowieso lekkere douches, dat heb ik al gezien.

In de relaxruimte gewacht tot ik kon inchecken, pas om 14.00 uur en daarna nog even een rondje gaan wandelen. Had gezien dat de beroemde Gateway of India vlakbij is, dus daar heen gewandeld. Prachtig monument, heel veel toeristen, heel weinig niet uit India, eigenlijk heb ik totaal geen Westerse toeristen gezien. Er waren veel families die met mij op de foto wilden, dat was anders als destijds bij de Pyramides, daar vragen ze er geld voor, hier was het gewoon vriendelijk vragen ivm mijn blonde haren, veel lachen en gewoon gezellig en correct. Ik heb uiteindelijk ook maar een keertje gevraagd of ze ook een foto met mijn iPhone wilden maken, natuurlijk geen probleem.

‘s Avonds op tijd naar het hostel terug, daar nog een film gekeken op mijn tablet en lekker vroeg naar bed. Morgen wil ik met een boot (enkele reis duurt een uur) naar het eiland Elephanta met zijn 5e tot 8e eeuw grottempels. Is Unesco werelderfgoed en een bezoek aldaar staat al lang op mijn verlanglijstje.

Zaterdag, 4 januari 2020
Change of plans, ik heb me verslapen, dus geen Elephants Island vandaag. In plaats daarvan heerlijk lui door de wijk geslenterd, zowel de bredere straten met "winkeltjes" op de troittoirs, maar wel redelijk schoon, erg druk, voornamelijk kleding en sierraden en India souveniertjes, veel olifantjes :). Maar ook in de steegjes waar de koeien en de geiten loslopen en af en toe een verdwaalde losgekomen kip. Veel fruit, veel al dan niet levende kippen,  veel vis, veel vliegen, veel magere straathonden, veel blote voeten. Kwam ergens uit bij de zee, bij een baai, het was eb en er lag echt enorm veel afval, gewoon een vuilnisbelt van plastic. Daar liepen volwassenen en kinderen nog bruikbare spullen er tussenuit te zoeken. Liepen op een soort van houten onderzetters, als slippers, maar heb ook kinderen op blote voeten in die vuilnisbelt zien rondlopen.

In het meer overzichtelijke en schonere gedeelte heb ik 2 harembroeken gekocht, 1 blouse en 1 jurk, uiteraard allemaal Indiastijl. Ben blij dat ik wat koels heb om aan te trekken nu, maar straks terug in Delhi is het hier weer te koud voor. Niet getreurd, ik ga over 2 maandjes weer meer zuidelijk, dan kan ik het weer aantrekken.

Zondag, 5 januari 2020
Op tijd uit bed en het is me gelukt om de veerboot van 09.00 uur te halen (1e veerboot). Kreeg wel een beetje een visioen alsof ik op een vluchtelingenboot zat, propvol mensen, gammel bootje, nergens iets te zien van veiligheidstoestanden..... en dan te bedenken dat je daar een uur op zit, dus best een eind van de kust af..... Ik kon nog mee met een van de boten, maar die was al propvol, dus ik heb geweigerd en zodoende was ik als een van de eersten die op de volgende boot kon instappen en dus een goede zitplaats kon uitzoeken. Er vertrekken zo'n 10-15 bootjes tegelijkertijd, even chaotisch als de auto's in het verkeer en het was me een raadsel hoe ze het voor elkaar kregen om niet te botsen. Gelukkig een kalme zee, niks gemerkt van misselijkheid en na ruim een uur aan land van een eilandje van een 10km2, Elephant Islands. Er werd aangemeerd aan een kilometer lange steiger, daar kon je lopend overheen of met een toeristentreintje, maar dat treintje ging zo langzaam dat je er lopend sneller kwam ! Was gewoon vlak, dus geen probleem. Daarna begonnen de toeristenstalletjes aan weerskanten van een erg steile trap omhoog, boven aangekomen was een open ruimte met wat banken en de ingang/entree van het grottenterrein. Entree 40 roepies voor lokale en 600 roepies voor toeristen..... Toch maar gedaan. Eerlijk gezegd viel het reuze tegen. De grotten zijn donker, niet verlicht, nergens informatie. De tekens op de muren zijn geërodeerd en bijna niet te zien. Wat wel erg leuk en relaxed was, om op de open ruimte, voor de entree, op een bankje in de schaduw naar de mensen te kijken en naar de brutale apen die iedereen aanvielen die een beweging maakte alsof ze hun rugzak wilde openen, of iets richting hun mond brengen. Ik heb apen waterflessen zien afpakken, kleine pakjes vruchtensap, eetwaar, sjaals..... er waren hele families die in deze open ruimte gezellig met z'n allen op de grond gingen zitten in een kringetje, veel etenswaar in het midden van de groep en daar uitgebreid en gezellig eten. Maar al die tijd  was er een of twee man met stokken die voortdurend om de groep heen liepen om brutale apen op een afstand te houden. Zelf durfde ik me bijna niet te bewegen, niets drinken, niet aan mijn rugzak komen, stil zitten en alleen kijken en genieten.  Geen last gehad van de brutale beesten gelukkig.  Dan aan de afdaling begonnen en halverwege gelunched in een restaurantje waar redelijk veel mensen zaten (dan denk/hoop ik dat ze veel verkopen en het voedsel niet te lang blijft liggen en geen kans krijgt om te bederven). Gebakken rijst met kip, kom vol gekregen, voor ongeveer 10 man te voeden, dus beetje gegeten (lekker) en 3/4 laten staan, echt te veel.

Terugreis met de veerboot was uiteraard weer ruim een uur, heb het overleefd. Inmiddels door de warmte en het zitten te niksen op die boot wel moe, dus naar het hostel voor een siësta. 's avonds in het hostel gebleven en nog wat Noodles met kokend water gegeten, wat geïnternet, op tijd naar bed. Morgen (maandag) overdag laatste momenten voor Mumbai. Morgenavond ga ik met de slaaptrein naar Aurangabad.

1. John Boermans:
    30 december 2019
    Dan ga je nu dus afscheid nemen van Dehli. Ik geloof te kunnen stellen dat je er een interessante tijd hebt gehad. De kop van alles in India is eraf en nu nog heel want avontuurtjes te gaan. Morgen de laatste dag van 2019 dus wens ik je nu alvast alle goeds en mooie belevingen voor 2020. Ik zal morgenavond op je toasten. Tot de volgende mail.
    de Bergman
  2. DEPOORTER Paul:
    30 december 2019
    Dank voor je mooi reisverslag! Morgen laatste dag van 2019, ik wens je alvast een leuk jaareinde en een voorspoedig nieuwjaar! Groetjes Hop
  3. Jo:
    31 december 2019
    Neem de tijd , een spreuk die hier wel echt van toepassing is , maar ja daarom heb je ook een jaar de tijd genomen om deze reis te maken .
    Vandaag hier de laatste dag van 2019 , dus op naar 20twintig en kijken wat we het komend jaar allemaal te lezen en te zien krijgen gr Jo
  4. Jo:
    14 januari 2020
    Klinkt allemaal heel erg goed , je lijkt je weg te vinden .
    Die foto met het Holland house , had dat iets met Nederland van doen .Wat een prijsverschil : 40 tegen 600 , maar ja het zijn vaak erg lage prijzen en dan die tuktuk , fijn als je zo’n goeie taxichauffeur treft .
    Die rode blouse staat je geweldig , geen wonder dat ze met je op de foto willen , op naar het volgend verslag