Week 09, Thailand, Phuket vervolg 2

8 maart 2020 - Phuket, Thailand

Maandag, 24 februari 2020
Vorige week tijdens mijn busritje naar Patong Beach had ik nog een nummerplaten-kantoortje langs de kant van de weg gezien, niet ver van een groot winkelcentrum en ik zou best nog een plaat erbij willen hebben. Om te verkopen in NL op een ruilbeurs en op die manier wat geld te verdienen om platen uit andere landen te kunnen betalen. Dus het plan voor vandaag is als volgt: met de lokale bus tot aan het grote winkelcentrum, daar eruit, dan stukje langs de grote weg terugwandelen tot aan nummerplaten-kantoortje. Daar zaken doen en dan weer terug wandelen naar winkelcentrum, daar even binnen neuzen en vervolgens weer met een lokaal busje terug naar mijn eigen stadje. Tot en met teruglopen naar dat kantoortje is goed gegaan. Was wel een stukje verder dan gedacht, maar ja, je moet er wat voor over hebben. Maar helaas daar geen zaken kunnen doen. Ze waren met 2 man en durfden volgens mij voor elkaar niet met mij in zee te gaan. Zonder autopapieren kreeg ik niks en oude platen worden “altijd” doorgeknipt, aldus de 2 mannen. Ik merkte wel dat het niet zou lukken dus ben maar weg gegaan. Des te blijer ben ik nu met de plaat die vorige week wel geritseld heb gekregen 😊

Winkelcentrum was supergroot en supersaai. Geen boekwinkels, voornamelijk kleding, cafe’s, restaurantjes, veel massage toestanden, veel make-up en parfum.  Een superduur maar wel lekkere ijskoffie gedronken en verder had ik daar niks meer te zoeken. Dus was begin van de middag al weer  aan het wachten op de bus om terug te gaan naar hostel. Zonder 2e nummerplaat, maar heb het in ieder geval wel geprobeerd. ’s Middags mijn reisblog van vorige week bijgewerkt.

Dinsdag, 25 februari 2020
Er zijn niet veel geocaches in Phuket, maar er is er eentje op een uitkijkheuvel, niet ver van Phuket-town af. Volgens mijn iPhone zou het 45 minuten lopend zijn. Dus dat is het plan van deze dinsdag. Laat in de middag pas vertrokken, hopend op minder heet weer, in ieder geval op de terugweg. Nou dat viel vies tegen. Was al een stevige wandeling van bijna half uur om buiten de stad te komen dan natuurlijk  nog berg op……. en heet……. Ik had onderweg al ingeschat dat ik me erop verkeken had en zocht al langer naar een taxi. In het centrum vragen ze om de 2 minuten of je een taxi nodig hebt, maar hier was niks taxi’s…. Erg blij dat ik bij een ziekenhuis aankwam, dat was vlak voor de weg die redelijk steil slingerend omhoog naar het uitkijkpunt ging. Daar verwachtte ik wel taxi’s… niks…. Ik kon er een “bestellen” en moest dan wachten. Dat heb ik niet gedaan, ik ben langzaam aan toch gewoon naar boven gelopen. In totaal 2 uur gedaan over wat mijn navigatie 45 minuten noemde. Wel steeds in schaduwplekjes even gerust, veel water gedronken. Ik wist dat er bovenop de heuvel gelegenheid zou zijn om water of anderszins eten/drinken te kopen. Ontzettend blij bovenop bij de parkeerplaats aan te komen en op mijn telefoon gekeken hoe lang ik erover gelopen had. Daardoor was ik er niet op bedacht dat er een brutale aap op mijn rugtas (hing aan een kant aan mijn schouder)  ging hangen en die probeerde mijn waterflesje te stelen. . Doodeng hoor, als die krengen je bijten ben je nog niet jarig, rabiës inenting of niet, dan moet je altijd naar een EHBO-post ofzo. Maar gelukkig viel het flesje door het gesjor al snel uit mijn rugzak en verdween de aap ermee. Zat bijna niks meer in, dus hij had geen vette buit…. Ik was eigenlijk vooral bang voor bijten en/of krabben en dat die stomme aap misschien mijn hele rugzak de boom in zou nemen (dag paspoort, dag creditcard enz.) dus hield met 2 handen aan de schouderriem vast, dat was vlakbij de aap z’n kop. Mijn 2e nog halfvolle flesje water aan de andere kant rugzak snel binnen in mijn rugzak verstopt en voorzichtig doorgelopen en elke aap in de smiezen gehouden. Raar, ik had de hele weg omhoog geen enkele aap gezien en hier krioelde het er ineens van.

Een hele vermoeiende trip, eigenlijk alleen vanwege de temperatuur, qua afstand stelde het niet zoveel voor. Terug zou sneller gaan, geen zon meer en alleen berg af 😊

Maar eerst even op adem komen op een terrasje achter de parkeerplaats. Daar stonden overal waarschuwingsborden voor de apen. Bleek dat ze eigenlijk alleen aan die ene kant van het parkeerterrein zitten. Bij navraag hoorde ik ook van de obers hier dat er na de bocht achter het parkeerterrein ook geen apen meer zitten, een hele geruststelling voor de terugtocht straks. Ik heb mijn water voorraad aangevuld, wat rondgeslenterd, van het grootste uitzicht genoten en uiteraard de geocache opgezocht. Was inmiddels bijna zonsondergang dus daar ook nog even op gewacht en mooie foto gemaakt. Dan terug naar hostel lopen. Beetje eng om in halfduister het korte apenstukje aan de voorkant parkeerterrein over te lopen, goed om me heen gekeken en snel daar weggewandeld, uiteraard geen waterflesjes buitenkant rugzak. Na de bocht was ik uit de gevarenzone en ben ik weer tot rust gekomen. Deed er tot aan hostel 50 minuten over….. en voelde me goed.

Woensdag 26 februari 2020
Lummeldagje, had ik verdiend na de inspannende wandeling heuvel opwaarts van gisteren.

Donderdag 27 februari 2020
Ik verhuis vandaag naar een nieuw hostel. Had het vorige tot en met vandaag geboekt, is prima hostel maar ben benieuwd hoe andere hostel is, heeft een iets grotere openbare ruimte, dus waarschijnlijk meer contact met andere reizigers. Slechts voor 3 dagen geboekt, als het dan tegen valt zit ik er niet te lang vast. En het viel tegen. De bedden waren goed, maar de openbare ruimte was oncomfortabel. Lege zitzakken, waardoor je min of meer op de harde grond zat en de hele dag zat iemand op de grote TV een film via Netfix te kijken en geluid op onbeschaafd hard. Dus ik was weinig in de openbare ruimte te vinden.

Vrijdag 28 februari 2020
Een dagje naar Kata Beach en daarna naar Karong Beach met een van de lokale busjes. Op terrasjes gezeten, wat rondgekeken, leuke toeristisch plaatsjes maar niet voor langer dan 1 dag.

Zaterdag, 29 februari 2020
’s Avonds is er buiten Phuket Town een hele grote nacht markt met entertainment, veel street-food en een soort van vlooienmarkt. Taxi heen was 300 Baht, maar was ook wel reëel gezien de afstand.  Hele leuke markt, heb er wat gegeten en gedronken en wat naar muziekbandjes zitten (inderdaad zittend) luisteren. Erg prettige avond. Vond bij een Harley Davidson café een wandje met wat USA auto nummerplaten en had daar een leuk gesprek met een van de obers. Voelde me op de hele markt wel thuis, wist wat ik wel/niet kon eten/drinken van de vele street-food-kraampjes en had een leuke tijd. Taxi terug was uiteraard weer 300 Baht, maar had het er graag voor over.

Zondag, 1 maart 2020
De drie nachten bij andere hostel zijn om en ik wil terug naar het vorige goede hostel tot woensdag. Donderdag vlieg ik ’s morgens vroeg weg uit Phuket en ik had al eerder een bed geboekt in een hostel op loopafstand van het vliegveld voor de nacht van woensdag naar donderdag. Dus nu nog zondag tot woensdag overnachting regelen. Natuurlijk was dat goede hostel voor 1 nacht niet beschikbaar, dus zondagnacht nog ergens anders geslapen en daarna kon ik maandag en dinsdag wel terecht in het goede hostel. Dat hostel voor die ene nacht (zondagavond) had een zwembad, daar had ik wel zin in. Bleek een pootjesbadenbak te zijn met 30 cm water erin. Wel veel ligstoelen eromheen en kokospalmen met waarschuwingsbordjes “Pas op voor vallende kokosnoten…” Verder was dat hostel wel ok voor 1 nachtje.

1. DEPOORTER Paul:
    8 maart 2020
    Op de foto te zien ben je mooi gebruind!
    Hier overal Corona griep in opmars.....
    Dus zeker niet naar Italië gaan, daar is zowat de noodtoestand afgekondigd!
    Vele groetjes en prettige reis verder. Stevige knuffel uit het kille natte België 😉