Week 10, Thailand en Indonesie

9 maart 2020 - Kuta, Indonesië

Maandag, 2 maart 2020
Lekker terug naar mijn goede vertrouwde hostel voor 2 nachtjes. Verder niet veel gedaan vandaag, even de stad in, mijn favoriete tussendoortje gesnoept, roti met banaan, soort van pannenkoek maar dan zachter. En uiteraard een ijskoffie erbij.

Dinsdag, 3 maart 2020
Op de agenda van vandaag staat in ieder geval een plan maken voor Indonesië. Blijf ik daar lang of kort? Als ik donderdag naar Indonesië wil vliegen moet ik bij inchecken voor invliegen al aangeven dat ik ook beschik over een weer het land uit vliegticket. Dus moet nu vooruitdenken en beslissen wat ik ga doen. Had nog gezocht op vrijwilligerswerk in Indonesië, maar dat was niet zo eenvoudig als hier in Thailand. Dus dat plan gaat al niet door. De hitte en het toeristische van Thailand/Phuket wil ik in Indonesië niet nogmaals meemaken, dus ik denk hard na vandaag. Wil er niet te lang “vastzitten” en wil daarna door naar Australië, dat is meer mijn land dan deze Aziatische toeristenplekken. Veel met bus/trein reizen zit er ook niet in, het zijn allemaal eilandjes en de veerboten kosten relatief veel geld.

Ik heb nog uitgezocht hoe ik in Indonesië bij de evenaar kan komen, in Bonjol of in Pontianak, maar in beide gevallen worden de vliegreizen van daaruit naar Australië erg duur. Bovendien is door magnetische gerommel aan de polen de evenaar een beetje opgeschoven en ligt deze dus niet meer op de plek die het Equator monument in Pontianak aangeeft, maar iets verder, in het midden van een rivier. In Bonjol is een streep over de weg getrokken, geen idee of dat de gewijzigde en dus exacte evenaar lijn is of ook een verouderde en dus onjuiste. Na veel vliegtickets prijsvergelijkingen neem ik het besluit dat het staan op de evenaar met aan weerszijden een voet wel een leuk idee is, maar te duur voor die 5 minuten pret. Dus geen evenaar. Ik ben hem vliegend hoog boven in de lucht toch al gepasseerd. Bali ligt er overheen ! Ik beslis uiteindelijk slechts een paar dagen in Indonesië te blijven, donderdagavond aankomen en maandag weer verder vliegen, in een rechtstreekse vlucht naar Melbourne, Australië. Super goedkope vlucht gevonden en Melbourne is ook nog een waar geocache paradise, dus dat gaat helemaal goedkomen. Een weekje Melbourne verkennen met openbaar vervoer en daarna met een huur auto het land in, omhoog. Gekozen van Zuid naar Noord te reizen ivm klimaat, voor vliegtickets maakt het bijna geen verschil. Voor Australië binnen te komen heb je geen uitreisticket nodig, wel een visum, dat ligt al maanden geprint en wel klaar in mijn rugzak.

Was een vermoeiende dag, veel internet uitzoekerij maar ben tevreden met de uitkomst.

Woensdag, 4 maart 2020
Op mijn gemakkie rugzak goed inpakken, met de lokale bus van Phuket Town naar Airport en daar ingecheckt voor een nachtje in hostel op 5 minuten lopen van Airport. Kreeg een kamer voor mij alleen (wat een luxe, ook badkamer voor mij alleen) en er was een ontzettend gezellige tuin met koivijver, spuitend fonteintje en vele gemakkelijke zitjes. Dus ’s avonds goed ingesmeerd met Deet en met e-reader en wat te drinken bij de vijver gaan zitten. Water en schemering betekent muggen, vandaar de Deet. Overigens heb ik Deet slechts een of twee keer eerder gebruikt op mijn reis, ik was ’s avonds meestal ergens binnen en als er airco aanstaat is het te fris voor muggen. Maar hier bij de vijver zaten er wel veel, maar mijn voorzorgsmaatregelen waren voldoende, niks gestoken. Dat was een fijne afsluiting van Thailand-periode. Goed geslapen.

Donderdag 5 maart 2020
Om 08.00 uur opgestaan, en om half negen was ik al op de airport. Vliegtuig zou 11.45 uur vertrekken, internationaal, dus je moet ongeveer 3 uur voor opstijgen daar zijn. Alles goed verlopen en goed aangekomen in Singapore, daar had ik 3 uur tussentijd voordat ik verder vloog naar Indonesië. In die 3 uur tussentijd heb ik 3 erg leuke geocaches gezocht. Allemaal nog “in transit” dus niet door de douane hoeven gaan. Bagage ging sowieso rechtstreeks door naar andere vliegtuig, dus ik kon lekker rustig met mijn kleine dagrugzakje paar uur rondwandelen.
Een van die 3 geocaches was in een zogenaamde zonnebloemtuin. Bovenop het dak van het vliegveld was een zonnebloemtuin aangelegd, prachtig, erg veel in bloei, maar ook gedeeltes nog in knop of half in bloei. Ik houd van zonnebloemen, dus vond het prachtig. De 2e geocache lag in een overdekte vlindertuin. Ook gewoon ergens midden in het vliegveld, alleen toegankelijk als je al door de douane was of, zoals ik, uit een ander vliegtuig kwam en in transit bleef. Prachtig om te zien hoeveel mooie vlinders er op de schijven ananas aankwamen. Was een redelijk grote tuin, heel goed onderhouden en erg veel vlinders overal. De derde geocache, bij een waterval,  lag weliswaar buiten transit maar je kon het zien als je met het Sky-treintje van de ene terminal naar de andere terminal ging. Die Sky-trein reed door een soort van koepel en bleef daar even stilstaan om mensen de gelegenheid te geven de waterval te bekijken (deuren bleven wel gesloten) en ging dan weer verder. Ik heb het Sky-treinritje wel 3x gemaakt, heen en terug, dus 6x, zo mooi vond ik het. Al met al was de 3 uur wachttijd bijna om en dus doorgevlogen naar Indonesië, Bali. Aankomst ongeveer 20.00 uur en met taxi naar hostel.

Vrijdag 6 maart 2020
Omdat dit de laatste mogelijkheid is om op een goedkope manier veel luxe te hebben had ik ervoor gekozen hier in Bali voor 4 nachten geen bed op een slaapzaal te boeken maar een 1persoons kamer, maar wel in een hostel, dus wel de gezelligheid van openbare ruimtes met veel solo-reizigers.  Dat kost hier in Azië nog steeds veel minder dan het goedkoopste slaapzaalbed buiten Azië. Ik betaalde hier in Azië gemiddeld 4-5 euro voor een slaapzaalbed, maar je kon al voor 2 euro iets krijgen. Meestal is dan de hygiëne wat ver te zoeken, dus ik heb steeds niet de goedkoopste genomen. Een 1pers kamer krijg je hier al voor 10 euro. In Australië is het goedkoopste slaapzaal bed minimaal 20-25 euro en dan heb je een slecht hostel. Dus….. nu ik nog in de goedkope zone zit even wat luxe en privacy geboekt voor mijn laatste 4 Aziatische dagen. Heerlijk !!!
Vandaag de omgeving van het hostel wat bekeken, verschilt niet zoveel van Phuket, erg toeristisch, veel aanroepingen of ik een taxi nodig heb en veel eettentjes.

Zaterdag, 7 maart 2020
Geocachen vandaag. Drie caches zijn op loopafstand, allemaal aan het strand. Half uurtje lopen, maar gewoon vlak, dus dan is het ook echt half uurtje. Leuke caches, eentje kon je alleen zoeken als het eb is, want die lag tussen de rotsen van een golvenbreker. Bij vloed ligt dat golfbrekerseilandje omringd door zeewater. Dus eerst op internet opzoeken hoe laat het eb is. Dat was 14.41, dus bijna op het heetst van de dag. We zitten hier 8 graden van de evenaar af, dus hot hot hot….. maar ook een gigantische onweersbui gehad. Was toevallig net terug in hostel toen de hemelsluizen open gingen. Ik heb al die drie maanden slechts een keer een erg kort miezerbuitje gehad in Delhi en daarna steeds droog en blauwe lucht. Maar deze onweersbui heeft dat echt wel gecompenseerd. Allemachtig wat een boel regen is er gevallen…. Pikzwarte lucht overdag en veel gedonder en gekraak.

Zondag, 8 maart 2020
In de privacy van mijn eigen kamertje heerlijk uitgeslapen, wat zaken opgezocht en geregeld voor Australië en wat rondgewandeld rondom hotel. ’s Avonds in hotel gegeten, had nog wat Indonesische roepies over. Gaat hier met duizenden tegelijk. 1000 roepie is slechts 6 eurocent. Bowl met noodles, zeevruchten enz. kost bijvoorbeeld 40.000-50.000 roepies, ongeveer 2,50 -3,10 euro. En daar heb ik echt wel een voldoende maaltijd aan en het is lekker.

Ik heb een taxi besteld voor maandagavond naar het vliegveld te gaan, moet morgen 12.00 uur uitchecken maar taxi komt pas om 19.00 uur. Gelukkig kan ik wel van de openbare ruimtes van het hotel gebruik blijven maken, kan alleen mijn kamer niet meer in. Grote rugzak gaat ’s middags in bagageruimte van hotel.

1. John Boermans:
    9 maart 2020
    Dan is het nu dus gedaan met die, soms erg nette, maar ook heel goedkope hostels en maaltijden die je in dat gedeelte van je reis hebt mogen meemaken. Ik ben wel blij dat je verder weg komt/gaat van het gevreesde virus. Tenminste ik meen dat in Australië nog geen virus problemen zijn. Heb een fijne vlucht en alvast veel plezier in Australië.
  2. DEPOORTER Paul:
    10 maart 2020
    Hoi Marianne. Je reisverhaal is heel up to date hé. Mooie belevenissen heb je daar, geniet verder van je reis!
  3. Anke Tummers:
    10 maart 2020
    Marianne, ik geniet van je verhalen. Alvast heel veel plezier in Australië! Ik ben heel erg benieuwd hoe je het daar gaat vinden (wel een beetje jaloers op je 😜) Veel groetjes van je buurvrouw Anke. Ps. Je huisje ligt er goed bij. Aardige mensen die het huren.
  4. Marianne:
    18 maart 2020
    Hoi Anke, goed te horen dat de huurders ok zijn, had overigens niet anders verwacht....
  5. Marianne:
  6. Marianne:
    18 maart 2020
    Wat Corona in Australie betreft, daar liepen ze inderdaad paar dagen achter, maar zijn bezig die in te halen, paar dagen na mijn (vervroegde) aankomst ging de 14-dagen zelf quarantaine al in en week later is de situatie dezelfde als overal ter wereld.....