Van Cairo naar Delhi

23 december 2019 - Delhi, India

Zaterdag en zondag 21 en 22-12-2019
Van Cairo via Bahrein naar Delhi
Op zaterdag 21-12-2019 om 09.00 uur uit hostel in Cairo vertrokken en op zondag 22-12-2019 om 07.00 uur in hostel in Delhi aangekomen. Veel wachttijd in Bahrein, daar gewoon op de Airport die tijd uitgezeten want om het vliegveld te verlaten had je een visum nodig. Wel een cultuurshock bij aankomst op vliegveld Cairo. Ik was inmiddels gewend aan Downtonw Cairo, een grote overbevolkte vuilnisbelt waar mensen in armoede leven en werken. Op airport was alles schoon, geen afval, wel blinkend marmer en overal vuilnisbakken, schone toiletten en goed geklede mensen die dure parfum kopen…..
In Bahrein was het nog een graadje erger, daar liepen in elke hal minstens 10 schoonmakers met een bezempje en een kar (heel schoon) elke millimeter afval van de blinkende marmeren vloer te vegen. Je kon daar werkelijk van de vloer eten en die daarna ook nog schoonlikken, 300% hygiënisch schoon. Ook hier uiteraard een overvloed van dure parfums en dure kledingwinkeltjes.  Verschil met Egypte was dat er hier wel hoofddoeken waren alleen nu op de hoofden van de mannen. Vrouwen waren er eigenlijk niet op een enkele toeriste na. Bij boarding in het vliegtuig ben ik als laatste ingestapt en heb ik dat afgewacht vlakbij de ingang boardinggate. Van de ongeveer 300 passagiers waren ik samen met drie andere vrouwen (nog 2 toeristen en 1 vrouw met Boerka) de enige vrouwelijke passagiers. We zaten allemaal voorin het vliegtuig (terwijl ik een plaats had gereserveerd in de achterste rij, ik snapte bij inchecken niet wat men mij vertelde waarom ze mijn stoelkeuze gewijzigd hadden. Nu dus wel, alle vrouwen voorin. Geen probleem, ik zat dus nu op de eerste rij achter business class en had veel meer beenruimte dan de andere rijen. De vrouwen apart was net zoiets als bij de metro in Cairo, Daar zijn de twee voorste wagons alleen toegankelijk voor vrouwen. Ook het perrongedeelte waar deze trein stopt is alleen voor vrouwen. En geloof me je ziet echt geen mannen daar. Inmiddels weet ik dat dit in India hetzelfde is.

Bij aankomst in Delhi geld gewisseld en taxi geregeld. Weer lekker rustig op straat, niet veel gezien, was mistig. Chauffeur bracht me keurig tot recht voor hostel. Hostel was op slot, maar gelukkig was er wel een bel. Check-in was geen probleem. Ik had de nacht van za naar zo ook gereserveerd en betaald dus kon gelijk een bed inrollen. Kreeg, zoals aangevraagd, een benedenbed van een kamer 4 stapelbedden, heel breed, minstens 130 cm en allemaal met een gordijntje voor je bed voor de privacy. Elk bed heeft een eigen ventilator, lamp en 2 stopcontacten en een afsluitbare kast. Die kast zit ook in het eigen gedeelte achter je eigen gordijntje en is zo groot dat mijn rugzak er zelfs in past met daarnaast dan nog ruimte genoeg voor van alles. Sanitair is prima, heel veel badkamertjes met toilet, douche en wasbak, ziet er schoon uit. Conclusie is dan ook, hier zit ik goed, ik blijf hier een paar dagen. Nu eerst wat slaap inhalen.

1. John Boermans:
    23 december 2019
    Wat moet dat een opluchting geweest zijn om te constateren dat hier tenminste alles was zoals je je het had voorgesteld en geregeld.
  2. Jo:
    23 december 2019
    klinkt inderdaad een stuk beter dan Cairo ,
    Vandaag ff naar Heerlen geweest , wat een waanzin al die shoppende mensen voor kerstmis , wat een welvaart , je mist niks hier
  3. DEPOORTER Paul:
    24 december 2019
    Hoi Marianne,
    Ben blij dat je daar ten minste een nette opvangplaats hebt gekregen!
    Geniet verder van je reis? Ik wens je een vrolijk kerstfeest.
    Groetjes
    Hop