Fox single reis, India 1e week

27 januari 2020 - Agra, India

Algemeen.

Het is inmiddels zaterdag 8 februari en ik begin nu te tikken aan de achterstand van 3 weken groepsreis. Vanmorgen afscheid genomen van de groep, zij vlogen van Kathmandu, Nepal terug naar Nederland (waar volgens het nieuws een storm en heel slecht weer zou zijn) en ik ben naar Bangkok, Thailand gevlogen. Slaap hier een nachtje in een hostel op loopafstand van airport en morgen vlieg ik door naar Phuket, Thailand. Ben opgelucht dat ik weer alleen ben. Heb geen spijt van deze reis maar zal niet snel weer een single- of groepsreis boeken.

Ik ga vanaf nu proberen vanuit herinnering en de foto’s toch een soort van verslag te maken waar ik de afgelopen 3 weken met de groep ben geweest.

Ontzettend druk en vol programma. Elke dag om 07.00 uur in de bus (half zeven de koffers buiten de deur en daarna of ervoor nog ontbijten), soms nog vroeger, dan kort stukje of soms paar uur in de bus en daarna een vol dagprogramma, overdadige lunch tussendoor en ’s avonds pas om uur of 8 terug in hotel, of nieuw hotel, uitgebreid dineren en dan slaaaaaaaapen !!

Maximum verblijf in hotels was 2 nachten, ik ben inmiddels expert in het “vanuit mijn rugzak leven”.

Groep samenstelling: In India 8 deelnemers (4 mannen en 4 vrouwen), in Nepal 7 deelnemers.  Hele reis een Nederlandse reisleidster erbij en elke dag plaatselijke gidsen.  Een jong meisje (24 jaar) was in India mee om een film te maken voor Fox reisorganisatie en die is dus niet mee gegaan naar Nepal. Verder was er een (goed Nederlands sprekende) Duitse vrouw van 54 jaar, een jong meisje van 25 jaar (die was 3 weken mijn kamergenootje), ikzelf en de mannengroep bestond uit jongens/mannen in de leeftijd van 30, 41, 64 en 67 jaar. Ik was dus de oudste maar zeker niet de minst fitte. Kon de groep goed bijbenen, ook op de wandelingen in Nepal. De Duitse vrouw en de man van 67 waren duidelijk geen wandelaars dus daar werd het programma en de loopsnelheid aan aangepast………

Maandag 20 januari 2020.
Nadat de groep eerst even 1 uurtje mocht slapen hebben we kennis gemaakt tijdens een laat ontbijt. Hmmm…ontbijt in een 5* restaurant……... Het is gedaan met mijn weinig eten patroon, vanaf nu elke dag uitgebreid ontbijt in buffetvorm, zowel intercontinentaal als Indiaas of Nepalees. En elke dag uitgebreid lunchen en dineren. Alle eetmomenten is er ontzettend veel keuze uit allemaal lekkere gerechten. Ik ben dan ook paar kilo aangekomen. Maar die was ik in de 6 weken van niet-eten in mijn eentje in India en Egypte afgevallen, dus ik ben weer “normaal” nu. Het was geen optie om niet te eten, af en toe een lunch over te slaan ofzo, dat was ik wel van plan, maar dat is niet gelukt. Lunch en diner waren gewoon onderdeel van het dagprogramma.

Eerst na het ontbijt met de hele groep lopend naar een pinautomaat zodat iedereen Indiase roepies  kon pinnen. Daarna met een busje op weg, een middenklasse touringbus, geschikt voor 25 personen, wij waren met 8 + reisleidster is 9 personen, dus iedereen zat lekker ruim en lege stoel naast je voor je dagrugzakje ofzo. Met dit busje naar 17e eeuwse Rode Fort geweest, alleen van langsrijden vanuit de bus gezien, idem met India Gate. Dat was de eerste teleurstelling. Ik was hier bewust niet eerder naar toe geweest om een herhaling met de groep te voorkomen. Als ik geweten had dat het alleen “langsrijden” zou worden, zou ik het eerder bezocht hebben. Wel de belangrijkste moskee van Delhi bezichtigd, de Jama Masjid, maar daar was ik ook al alleen geweest. Met een fiets-riksha door de overvolle straatjes en steegjes rond Jama Masjid gereden, de zogenaamde bazaar van Chandni Chowk, daar was ik lopend ook al door gekomen. Nieuw voor mij was het bezoek aan de Qutub Minar, de grootste minaret ter wereld, gemaakt van baksteen.

Dan naar een gebedstempel van de Siks, de Gurudwara Bangla Sahib. Erg indrukwekkend. Hier krijgen dagelijks duizenden mensen een gratis maaltijd, ongeacht kaste en/of geloof. We hebben daar een kijkje genomen in de grote keukens en zagen hoe grote groepen mensen de eetzalen binnenkomen, heel gedisciplineerd in rijen op de grond gingen zitten en vervolgens binnen 5 minuten allemaal  een dienblad met eten voor zich hadden.

Geen lunch vandaag wegens laat ontbijt (de enige keer van de hele reis) en vroeg dineren in het hotel en dan iedereen moe naar bed. De anderen hadden een nacht in het vliegtuig en op luchthaven in Istanboel doorgebracht, dus iedereen was moe, behalve ik 😊

Dinsdag, 21 januari 2020
Vandaag van Delhi naar Jaipur, de Roze Stad, 280 km, 5,5 uur rijden.
Huizen zijn gemaakt van roze zandsteen, heel apart, alles is oranje roze hier. Prachtig paleis gezien en daarna naar de Jantar Mahal, een astronomisch observatorium welke op diverse meetplekken de stand van de zon en de sterren aangeeft. Vond dit bijzonder boeiend en ik vond het erg jammer dat we daar maar zo kort verbleven. Had hier best de hele middag willen rondhangen en alles op mijn gemak bekijken. Ongelooflijk indrukwekkend als je bedenkt dat ze deze nauwkeurige meting-bouwwerken in de 18e eeuw gemaakt hebben. Tot op de seconde nauwkeurig….

Dan nog een rondleiding door het stadje zelf waar we in de smalle steegjes uitleg kregen over kruiden en streetfood. Dan naar een nieuw hotel, koffers werden steeds van en naar kamers gebracht door hotelpersoneel, dus voor mij 3 weken lang  geen gesleep met mijn rugzak. Uitgebreid dineren, was het zogenaamde welkomstdiner, dus nog meer als normaal en dan eindelijk naar bed. Nu was ik ook moe, sowieso allemaal dingen gezien die nieuw voor mij waren en ook de busrit van 5,5 uur is vermoeiend. Gelukkig 2 nachten slapen in Jaipur, dus hoef morgen niet al vroeg mijn rugzak ingepakt buiten de deur te zetten.

Woensdag, 22 januari 2020
Een foto stop bij Hawa Mahal, ofwel het Paleis van de Winden. Was maar een erg kort bezoek. Daarna naar het Amber fort. Met de bus tot onderaan de berg, dan met jeeps omhoog, daar konden bussen niet meer rijden. Er was ook een mogelijkheid om op de rug van een olifant naar boven te gaan. Gelukkig heeft Fox niet zo lang  geleden besloten niks meer te doen met dier-onvriendelijke aktiviteiten, dus wij gingen met jeeps.  Prachtig paleis boven, hier kregen we een uurtje vrije tijd om zelf rond te dwalen.  Op terugreis naar hotel nog een fotostop bij het verzonken paleis. Daar kun je niet bij komen, dat ligt middenin een meer op een piepklein eilandje, maar wel mooi voor een foto. Het meer zelf is smerig, erg veel dode vissen aan de kanten en (zoals overal in India) veel afval.

Donderdag, 23 januari 2020.
Vroeg opstaan, we verhuizen vandaag weer naar ander hotel. Ongeveer 160 km rijden, 4 uur in de bus. We gaan naar Ranthambore, maar stoppen onderweg in een dorpje Jhinja. Een echt plattelandsdorpje. Hier is een schooltje dat opgezet is door een Indier die een organische boerderij hier heeft, welke als voorbeeld dient voor de locale boeren. Kinderen vonden het reuze leuk dat we kwamen, er wordt totaal niet gebedeld, ze vinden het echt leuk. Willen allemaal met je op de foto en vragen in het Engels hoe je heet en waar je vandaan komt. Vond het prachtig daar. Mochten ook kijkje nemen in de klaslokalen (nou ja, klaslokalen, was wel een gebouwtje met verschillende hokjes erin, maar verder niet veel te zien. Kinderen zitten op de grond en behalve een of twee posters aan een van de muren en de schriftjes op de schoot van de kinderen is er niet veel te zien We hadden gisteren in Jaipur schoolschriften gekocht en die zijn aan de school geschonken. De boeken gebruiken ze elk jaar opnieuw, maar schriftjes zijn uiteraard maar eenmalig te gebruiken, dus daar zijn ze erg blij mee. Dan een wandeling door het dorp, ergens gezien hoe ze naan maakten (en geproefd), dan een rondleiding op de organische boerderij en kregen daar ook een lunch aangeboden. De opbrengst van deze excursie (met als gids de Indier die dit schooltje financieert en de organische boerderij heeft) gaat in zijn geheel naar de opbouw van het schooltje. Voor vertrek nog een bezoek gebracht aan de “burgemeester” van het dorp en nog wat belangrijke mannen daar. Zij mochten ons vragen stellen en wij mochten hen vragen stellen. Zij vroegen o.a. wat voor soort gewassen wij op ons land verbouwen en wat wij met onze doden doen. Was erg ontspannen en een interessante ontmoeting.

Dan doorrijden naar Ranthambore en inchecken in nieuw hotel en uiteraard weer dineren.

Vrijdag, 24 januari 2020
Om 6 uur al verzamelen en dan gaan we met een open jeep op weg naar het Ranthambore park waar de Bengaalse tijger leeft en ook luipaarden, krokodillen en uiteraard veel vogels. De weg ernaar toe duurde ongeveer half uurtje over stille weg, dus de open jeep kon behoorlijk vaart maken en dat was ijskoud (6 uur smorgens). Er was gewaarschuwd dat je je warm moest kleden, jas, sjaal, muts, handschoenen…. Maar ja, mijn winterjas had ik (bewust) in Schiphol achtergelaten en ik zat daar dus te bibberen in 3 laagjes T-shirt en een fleece-vest eroverheen en verder niks. Gezicht voelde aan als bevroren….. We kregen gelukkig van het hotel nog wel allemaal een fleecedeken mee, bedoeld voor je benen, maar die heb ik maar om mijn schouders gedaan en dat hielp wel een beetje. AL snel na binnenrijden reservaat hebben we een luipaard gespot, helaas was ik niet snel genoeg met mijn iPhone om een duidelijke foto te kunnen maken. Geen tijgers gezien (had ik ook niet verwacht), wel erg veel (voor mij vreemde) vogels en een paar krokodillen. Dan terug naar het hotel om te ontbijten, even het dorp in, terug om te lunchen en om 15.00 uur weer met de jeep voor een 2e safari in een ander deel van het park. Overdag is het lekker warm, dus geen kou meer geleden. Weer geen tijgers gezien, wel prachtige natuur en erg veel vogels en wederom van die smerige krokodillen. Terug naar hotel, dineren en naar bed.

Zaterdag, 25 januari 2020
Verhuizen. Naar Agra, 360 km, 4 uur in de bus. Gelukkig een gemakkelijke redelijk belangrijke weg, waardoor we in kortere tijd meer km’s konden afleggen dan bijvoorbeeld op de dag dat we naar het plattelandsschooltje gingen, dat was een en al gehobbel met een slakkegangetje over zandweggetjes.
Eerst bezoeken we de prachtige waterput van Abhaneri, 20 meter diep met 13 verdiepingen. We bezoeken de spookstad Fatephur Sikri, een verlaten hoofdstad uit het Moghul-rijk uit de 16e eeuw. Meeste gebouwen hier zijn nog in zeer goede staat, Hier lekker langere tijd kunnen ronddwalen zonder steeds te moeten kijken of het al tijd was om terug naar de groep te gaan.
Uiteindelijk door naar nieuw hotel, hier blijven we ook weer 2 nachten.

Zondag, 26 januari 2020
’s Morgens wederom erg vroeg eruit, we willen als eersten bij de Taj Mahal aankomen, ’s morgens is het licht er mooier dan in de middag en ’s morgens vroeg is het er minder druk met andere toeristen.
Ik had eerder al de Baby Taj Mahal in midden India (Aurangabad) bezocht, maar dit is toch wel iets anders, erg groots en indrukwekkend en goed onderhouden. Daarna naar het Rode Fort, ook indrukwekkend en zeker als je de historie van de Taj Mahal en de gevangenis van het Rode Fort kent.
Na de lunch gaan we per fiets (soort mountainbike, geen versnellingen) door de velden achter de Taj Mahal, gaan we op visite bij een grote familie op het platteland en krijgen we daar thee aangeboden die ter plekke voor ons gemaakt wordt. Dat is een heel werk, duurt ongeveer half uurtje en als je ziet wat er allemaal in de kookpan boven het (koeiemest-)buitenvuurtje wordt gegooid, dan durf je nooit geen Indiase thee meer te drinken. Maar de gids verzekerde ons dat deze thee werd gezeefd en absoluut veilig was om te drinken. En dat hebben we dan toch maar gedaan. We zaten buiten samen met de vrouwen van dat gezin en de kinderen en daar tussendoor lopen dan de kippen, veel honden, geiten en op paar meter afstand staan de koeien, aan de voorkant met de kop aan een paaltje vastgebonden en aan de achterkant uiteraard de ontlasting met de nodige vliegen eromheen.  Zag een vrouw de mest bij de koeien weghalen en op een hoop gooien. Dat wordt later handmatig in ronde plakken gekneed, dan te drogen gelegd en dan opgestapeld om later te kunnen gebruiken als brandstof. Je ziet dan ook overal langs de weg de ronde plakken ofwel naast elkaar in drooghouding, ofwel kunstig opgestapeld. Naast de vuurplaats waar de thee voor ons werd bereid lagen dus ook plakken op voorraad….. Maar eerlijk is eerlijk, toen de thee eenmaal gezeefd was, zag ze “normaal “ uit en smaakte best lekker.  Een klein meisje heeft nog een dansje voor ons opgevoerd, het was eigenlijk best knus en gezellig daar. Veel gelachten met de vrouwen van dit gezin, vooral om het verschil in haarkleur.

’s Avond dineren we in een restaurant waar we in de keuken eerst een kookdemonstratie krijgen van alle gerechten die we daarna bij ons op tafel krijgen. Was interessant om te zien hoe ze bijvoorbeeld de diverse soorten naan (soort brood pannenkoek) maken.

1. John Boermans:
    10 februari 2020
    Dat je het allemaal nog uit elkaar kunt houden. Hotel in hotel uit bus in bus uit en dan ook steeds heel veel kilometers maken. Maar ik denk dat het bijna allemaal de moeite waard was. In ieder geval heeeel veel indrukken opgedaan en daarom ben je aan deze reis begonnen. Maar vanaf nu kun je weer je eigen schema volgen en lekker Thais eten (grap) . Heel veel plezier verder en maar weer gauw terug naar je eigen eetpatroon.
  2. DEPOORTER Paul:
    11 februari 2020
    Prachtig vervolg van je reisverslag! Best interessant om te volgen.
    Ik zelf zit momenteel op Gran Canaria. Hier valt natuurlijk niet zoveel te beleven, buiten het genieten van het prachtige weer en de rust.
    Geniet verder van je reis en de erbij horende ontdekkingen.
    Vele zonnige groetjes. Intussen zie ik verder uit naar je volgend reisverslag......
  3. Marianne:
    11 februari 2020
    Die rust hebben jullie ook zeker weer verdiend, geniet ervan !
  4. Marianne:
    11 februari 2020
    Ik heb echt de foto's nodig met een datum en een plaatsnaam erbij om alles nog uit elkaar te kunnen houden. Heb het verslag dan ook aan de hand van de foto's gemaakt.