Week 03, Terug in Delhi

19 januari 2020 - Delhi, India

Maandag, 13 januari 2020
Vandaag het plan om naar de India Gate te gaan, een soort van Arc de Triomf  en aansluitend naar het Rode Fort, hetgeen daar niet ver vanaf ligt. Maar helaas, niet voor het eerst, komend vanuit de metro is het klein stukje lopen over lange brede weg (net als in Parijs, een soort van brede Champs Elysees, die naar de Arc leidt) maar wederom politieversperring en geen doorgang mogelijk. Omlopen was me te ver, dus uitgesteld tot een andere keer. Ik ga bovendien met de singelreis ook hier naartoe, dus als ik het deze week niet redt, dan ga ik sowieso met de groep volgende week.
Het is warm vandaag, redelijk smogvrij, ik kan de blauwe lucht zien, dus ik ga terug naar hostel en ga lezen in het zonnetje op het dakterras. Einde van de middag nog even op zoek gegaan naar begraafplaats. Deze is vanaf dakterras te zien, maar ligt dus ergens in een drukke volksbuurt (dat is buurt met krotten, steegjes, koeien, geiten, ontlasting en weinig tot geen autoverkeer) en geen idee waar de ingang is.
Nagevraagd bij receptie en die hebben me uitgelegd hoe ik moet lopen, was niet ver, dus toch maar gedaan. Is Christelijke begraafplaats, ziet uit als die in Nederland, alleen minder goed onderhouden. Grafzerken variëren van hoopje zand, al dan niet afgedekt met bakstenen tot mooie marmeren afdekplaten. Er was een begrafenis ceremonie gaande, daar ben ik maar ver vandaan gebleven. Kon vanuit de begraafplaats ook zien waar het dakterras van het hostel was. Morgen ga ik naar de beroemdste begraafplaats van Delhi, Humayun Tombe. Benieuwd hoe het daar uitziet.

Dinsdag, 14 januari 2020
Met metro en tuktuk naar Humayun Tombe, een begraafplek met simpele graven maar ook grote indrukwekkende moskee-achtige familie graven. Moest entree betalen, dus wederom bedelaarsvrije plek. Mooie tempels, met veel kamers erin waarin dan de graftombes staan. Vooral het park eromheen was een fijne rustige plek, veel bankjes hier, dat zie je bijna nergens. Dus meer op bankjes gezeten en naar mensen gekeken dan dat ik de monumentale graftempels heb bekeken. Toch de moeite waard om hierheen gegaan te zijn. De tempels zijn allemaal recent gerestaureerd en het geheel gaf een zeer verzorgde indruk. Raar om de eenvoudige grafzerken te zien liggen in de grasvelden en vlak erbij die enorme graftempels.

Op weg naar huis even langs het hotel gegaan waar ik de groep van de singelreis ga ontmoeten. Dat blijkt een 5* hotel te zijn, even opgezocht in Booking.com, de goedkoopste kamer is 85 euro per nacht. Ik betaal in mijn hostel 3,50 euro per nacht. De recensies over het luxe 5*hotel zijn echter slecht. Men klaagt dat het nog geen 3* waardig is. Ben benieuwd….. Weet nu al dat men daar voor gebruik WiFi  per dag 550 roepies vragen. In mijn hostel is het WiFi zeer behoorlijk en gratis. En ik heb in mijn hostel een simkaartje voor mijn telefoon kunnen kopen voor 28 dagen internet en telefoon, 1,5 Gb per dag (!)  en dat kostte me slechts 500 roepies totaal !!!

Woensdag, 15 januari 2020
Ik heb sokken nodig en ga daarom vandaag winkelen in de straat markten in de buurt. Sokken zijn niet zozeer voor de koude, maar om mijn voeten te bedekken als ik lange broek en slippers draag (voor de muggen). Ze hebben hier bijna allemaal teenslippers aan en de sokken zijn zo gemaakt dat er een inkeping zit tussen de grote teen en de teen ernaast. Handig voor teenslippers !  Ik neem dan gelijk wat oude t-shirts/topjes en een petje mee om die te dumpen om ruimte te creëren in mijn grote rugzak.  Petje ging al jarenlang elke reis mee, nooit gedragen, dus mag weg. Topjes zijn zonder mouwen en hier in India en meer Aziatische landen hebben vrouwen toch meest de schouders en bovenarmen wel bedekt, dus die topjes kan ik hier toch niet dragen. Weg ermee 😊

Ik wil ook een internet cafe opzoeken om wat fotokopieën te maken en nog wat meer te kunnen printen. Er waren er volgens het internet wel een paar in het oude centrum, dus adressen genoteerd en op weg. Jaja, dat waren vast internet websites van 20 jaar geleden. Geen enkel internet cafe meer te vinden. Dat snap ik natuurlijk wel, iedereen heeft tegenwoordig zelf een computer en een printer, net als bij ons in Nederland. Hier zie je ook echt iedereen met een mobieltje in de hand lopen. Internet is hier vrij goedkoop, dus internetcafe’s zijn ouderwets en opgeheven. Ook nog geprobeerd om openbare bibliotheken te vinden, maar om daar van de services gebruik te maken moet je Indian nationaliteit bezitten, dus het hele fotokopie/print gedoe maar gelaten zoals het is. Voor een enkele kopie als dat straks echt nodig is vraag ik dan wel in het hotel waar ik op dat moment slaap. Al met al is van winkelen en sokken kopen ook niks meer gekomen. Hele dag geslenterd en gezocht, heeft niks opgeleverd. Geeft niet, was lekker redelijk warm weer, en zo kom je nog eens op plekjes waar je anders nooit zou komen (en zie je meer koeien dan in het echte winkelcentrum).

Donderdag, 16 januari 2020
Vandaag is regen voorspeld en bij ontwaken bleek dat inderdaad goed te zijn voorspeld. Geen miezerig buitje maar gewoon stevige regen. Dus uitgeslapen en pas na de middag op pad toen de regen wat geminderd was. Aangezien hier de “straten” en “trottoirs” niet allemaal zijn betegeld, betond of wat voor straatbekleding ook, was er veel modder op de weg. Bij geen regen is dat droge aangestampte klei, daar kun je goed op lopen. Na een paar fikse regenbuien……. Blubber. En de vele kuilen in het wegdek maken dat je constant op je hoede moet zijn voor auto’s die door een kuil gaan en dan een waterballet opzwiepen, daar moet je dan niet net naast gaan lopen…..

Ik ben maar met de metro naar een ver afgelegen winkelcentrum gegaan. Was ik in december ook al eens geweest, op 1e Kerstdag en toen was het er razend druk. Vandaag viel de drukte erg mee, doordeweekse dag, geen schoolvakantie, het was er lekker rustig. Kon dus ook wat gaan eten en heb een tentje uitgezocht waarvan ik dacht dat het Indiaas was, bleek het Japans te zijn 😉 Maar de noodels met veel groente erin en wat verdwaald kipvlees smaakte me erg goed. Daar in het winkelcentrum ook gekeken voor sokken. Niet groter dan maat 39. Ik heb 41. Er waren wel zwarte herensokken maat 41 maar ik wilde natuurlijk felgekleurde met een teeninkeping erin. Nou dat is er dus niet voor mijn lompe grote pootjes.

Ik heb van Nederland mijn wandelschoenen meegenomen, maar die zijn eigenlijk al erg lang aan vervanging toe. Zolang het droog is is er niks aan de hand, maar door nat gras lopen maakt dat ik natte sokken krijg. Dus had gedacht in India nieuwe te kopen. Nou dat kan ik dus ook wel vergeten. Ze hebben wel een soort sneakers, maar stevige wandelschoenen kon ik nergens vinden. Er werd mij aangeraden deze via het internet in India te bestellen, maar dat kan natuurlijk niet, want ik heb geen vaste verblijfplek in India. Misschien dan toch maar soort van sneakers/gymschoenen kopen. Het probleem bij die goedkope sneakers is dat de binnenzool er niet los inzit en ik dan geen steunzolen erin kan dragen (ouderdom komt met gebreken).

Vrijdag, 17 januari 2020
Heerlijke relaxte dag. Wat gelezen op het terras, het was weer droog en alles was lekker opgefrist (behalve de blubberstraten). Wat gekletst met andere hostelgasten. Mijn rugzak eens helemaal leeg gekiept en opnieuw ingepakt (ik ga zondag of maandagvroeg hier weg). Kortom een rustdag….

Zaterdag, 18 januari 2020
Op tijd opgestaan, ik wilde vandaag terug naar de kapper, weer een heerlijke hoofdmassage gehad, dat is echt heerlijk daar. Daarna nog wat door de wijkjes in de kappersbuurt geslenterd, koffie gedronken bij een bekende (en nette) Indiase koffieketen, een soort van Starbucks, maar dan van Indiase keten, maar wel net zo lekker (en niet zo duur als Starbucks, maar wel stuk duurder dan de rest van India koffie). Toch ook maar een paar soort van gymschoenen gekocht. De binnenzool kan hier gelukkig toch wel uit, dus heb wel het profijt van steunzolen, maar verder geven de schoenen niet veel steun. Maar ga wrs toch niet echt grote wandeltochten maken, dus gok er maar op dat ik er goed aan gedaan heb. De oude lekke wandelschoenen in het hostel naast de vuilnisbak geplaatst.

Vandaag begonnen met bellen naar de agent van het Reisbureau in India. Deze man of vrouw is vanaf maandag onze reisleider en de afspraak was dat ik hem/haar vandaag zou bellen om te horen waar en hoe laat ik de aansluiting zou kunnen maken met de singlereis groep waarmee ik vanaf maandag op stap ga. Had in verschillende email info van het Nederlandse reisbureau zijn/haar telefoonnummer in India gekregen, steeds hetzelfde nummer. Maar als ik dat belde kreeg ik te horen dat dit nummer niet bestond. Leuk begin van de kennismaking met de singelreis….. Er was ook nog een nummer gegeven dat ik kon bellen als ik in India zou zijn en in nood zou zijn, dus eigenlijk bedoeld voor als we al op reis zijn en bijvoorbeeld de groep kwijtraken ofzo. Dat heb ik dus ook gebeld, ging wel over, maar niemand nam op en geen voicemail. Dat was dus allemaal zaterdag en ik heb echt heel vaak gebeld, ook met mijn Nederlandse simkaartje geprobeerd, maar zelfde resultaten.

Zondag, 19 januari 2020
’s Morgens gelijk begonnen met uitzoeken hoe ik Fox reisbureau in Nederland zou kunnen bereiken, op zondag zijn die kantoren natuurlijk dicht. Er was gelukkig een noodnummer dat 24/7 beschikbaar is. Met mijn India simkaartje kan ik alleen in India bellen, dus mijn NL simkaartje terug in mijn telefoon en Fox noodnummer in NL gebeld. Bleek de alarmcentrale van de ANWB te zijn. Fox is blijkbaar ook op de een of andere manier met de ANWB reisafdeling betrokken. Daar was men vriendelijk, beleefd en snel met een oplossing. Ze noteerden mijn India telefoonnummer en zouden me terugbellen als ze het uitgezocht hadden en beloofden dat dit binnen half uurtje zou zijn. Dus NL simkaartje eruit, India simkaartje weer erin en kreeg inderdaad al snel  telefoontje èn emailtje met een andere telefoonnummer van die India reisagent. Dat gebeld, zelfde verhaal, nummer was niet bekend! Dus weer NL simkaartje terug in mijn telefoon en wederom ANWB gebeld. Volgende oplossing was dat ik dan maandagmorgen om 05.15 uur in de aankomsthal van Airport Delhi zou gaan om daar te zoeken naar iemand die een bordje met FOX erop had en stond te wachten op de Nederlandse mensen die om 05.15 zouden landen. Ik heb de ANWB even goed duidelijk gemaakt dat ik dat echt niet ga doen. Airport ligt best een stukje van centrum af, er rijden om die tijd nog geen metro’s, dus zou dan taxi moeten nemen, gaan haar op mijn hoofd die eraan denkt zo vroeg naar het vliegveld te gaan. Ik heb aangegeven dat ik verwacht dat ze met een fatsoenlijke oplossing komen, ik wil weten waar en hoe laat ik de groep kan vinden, en dan bedoel ik in welk hotel in centrum Delhi. ANWB beloofde weer contact op te nemen met Fox en of FOX of ANWB zou me terugbellen. Na dit gesprek weer de simkaartjes wissel….. Daarna heb ik nog een poging gedaan om de India noodlijn te bellen, werd dit keer wel opgenomen, maar de man sprak totaal geen Engels en had geen idee waar ik het over had. Slechte voorbereiding van Fox, alle telefoonnrs. fout !!

Was inmiddels beetje geïrriteerd geraakt en heb een email naar Fox gestuurd met de melding dat als dit niet netjes opgelost zou worden ik er een serieuze klacht van zou maken. Binnen kwartiertje kreeg ik telefoon van FOX op  mijn India nummer (dus niet de alarmcentrale van ANWB, maar iemand van FOX op haar vrije zondag). Ik kon inchecken in het hotel. Mijn kamer was al vrijgegeven, de receptionist wist van mijn komst, morgenvroeg zouden de anderen komen en de man van de receptie zou dan de groep inlichten dat ik al in bed lag…..  De dame die met mij een kamer deelt zou me dan vertellen hoe laat we aan het ontbijt verwacht worden. Geregeld !

Heb daarna gelijk mijn speullen gepakt en ben verhuist van het hostel van 3,50 per nacht naar het Hotel van 85,- + 9,95 servicekosten (goedkoopste kamer, geen idee wat onze kamers kosten) per nacht. Heb lopen grinniken bij binnengaan. Erg duur uitziende hal en ik viel vreselijk uit de toon met mijn rugzak, spijkerbroek, zonder auto of dure taxi, gewoon lopend binnengekomen 😊 Veel mensen keurig in de kleding, zowel India people als Westerlingen, maar allemaal picobello in het pak of jurk of sari…. De receptionist was gelukkig heel erg aardig en vertelde me dat hij wist van mijn afwijkende komst, dat mijn kamer wel gereed was en dat ik van harte welkom was. Mooi toch, kan ik lekker gaan slapen straks en hoef ik niet vroeg mijn bed uit om rond 6-7 uur in de hal van dit hotel te wachten. Onze kamer is 8e etage, prachtig uitzicht op de achterkant van het hotel waar het vuilnis verzameld wordt. Wat dat betreft niet veel verschil met het goedkope hostel. Maar hier wel eigen kamer (nou ja, delen met 1 andere persoon) en eigen badkamer en wrs gewoon constant warm water….. Geen WiFi (wel WiFi maar niet gratis), maar kan de hotspot van mijn telefoon gebruiken, dus vanavond mijn reisblog bijgewerkt, en heerlijk genieten van een kamer voor mij alleen….. Straks lekker douchen, slapen en morgenvroeg verwacht ik ergens tussen 6 en 7 dat er een vreemde vrouw de kamer zal inkomen, die dan voor 3 weken mijn kamergenootje zal zijn. Daar zie ik wel een beetje tegenop. Ik slaap gerust in een slaapzaal met 20 verschillende mensen, man/vrouw maakt me ook niet uit, maar 3 weken lang met een en dezelfde vrouw….. ik hoop dat het een beetje klikt….. wordt vervolgd…..

1. DEPOORTER Paul:
    19 januari 2020
    Hahaha, ik hoop ook voor jou dat het de volgende drie weken meevalt met je reisgenote! Probeer maar om je niet teveel te ergeren en geniet verder van je reis. Hopelijk valt alles nog best mee 😉. Vele groetjes en een warme knuffel. HOP
  2. Marianne:
    20 januari 2020
    Inmiddels maandagmorgen en de groep ontmoet, kwamen pas rond 08.00 in hotel. Leuke groep, we hebben samen erg uitgebreid en gezellig ontbeten, zal allemaal wel goedkomen.
  3. Jo:
    20 januari 2020
    Je slaat je er goed doorheen , nou dan hebben we het over globalisering , maar wat een enorme verschillen tussen hier en daar , maar het blijft een avontuur en hoe kom je beter te weten hoe het er in een land aan toe gaat , dan op de manier zoals je de afgelopen maand hebt rondgetrokken door Egypte en India , leuk dat het ontbijt met de mensen , met wie je 3 weken gaat optrekken , zo gezellig en prettig was
    Groeten vanuit een mistig Rimburg